Efficiency: Doing the things right
Effectivity: Doing the right things

Overzicht van onze diensten: Verbeteren, managen, coachen

Verandering heeft vele gedaanten. Ze kan plaats vinden op operationeel, tactisch of strategisch niveau. het kan een kleine stap zijn in een continu verbeterproces (kaizen), of het het kan een doorbraak zijn in een grootschalig project. Soms gaat de verandering haast ongemerkt voorbij, een andere keer vraagt ze een aanzienlijke inspanning of moet er veel weerstand overwonnen worden. Soms kun je het alleen, maar vaak verhoogt externe hulp de kans op succes.
Onderstaande thema's staan meestal niet op zichzelf en zijn vaak nauw met elkaar verbonden.

klik op een titel voor meer uitleg.

Strategy execution:

Onderzoek toont aan dat 40%-60% van de strategie verloren gaat tijdens de executie ervan. Redenen daarvoor zijn:

  • de strategie is niet vertaald in relevante projecten
  • conflicterende prioriteiten en onrealistische korte-termijn targets
  • slechte communicatie over de strategie en de uitvoering ervan

FSQUARE helpt u om de bedrijfsstrategie duidelijk vast te leggen, te vertalen in KPI's en relevante projecten en operationele doelstellingen, en hiervoor draagvlak te krijgen d.m.v. een goed communicatieplan.

Verbeteren van bedrijfsprocessen.

Wat hier bedoeld wordt zijn processen die eerst op management- of organisatorisch niveau op punt gezet moeten worden vooraleer er op operationeel niveau een doorbraak mogelijk is. Dit zijn vaak dezelfde onderwerpen als bij strategy execution. Typische gevallen zijn:

  • KMO's met groeipijnen (als gevolg van toenemende complexiteit in producten en processen, steeds hogere klanteneisen, niet-aangepaste organisatiestructuur, etc... )
  • Bedrijven of afdelingen die kampen met projecten die niet af geraken, ambitieuze business excellence programma's die vastgelopen zijn, organizaties die in een vicieuze cirkel zitten van "brandjes blussen"... en als gevolg van dat alles: achterblijvende resultaten, ontevreden klanten en shareholders.

In de beide gevallen komt het erop aan om eerst en vooral de bedrijfsdoelstellingen goed te definieren, deze meetbaar te maken, en daar de juiste prioriteiten in te stellen, om op basis daarvan te gaan bijsturen in de bedrijfsprocessen of de organisatiestructuur. FSQUARE kan dit traject begeleiden door middel van analyses, workshops en brainstorm-sessies, en kan de TO BE processen mee uitwerken en implementen.
Eens deze stap gezet is, zullen projecten en verbeteringen op de werkvloer sneller, beter, en met veel meer draagvlak gerealiseerd kunnen worden.

communicatie, rapportage en KPI's:

Veel bedrijven worstelen met overleg- en rapportagestructuren: Overleg zonder feiten en data is net zo zinloos als het verzamelen van data en en rapporten waarover nooit gesproken wordt.

FSQUARE helpt u bij right-sizen van uw overlegstructuren, het definiëren van goeie KPI's, het opzetten van effectieve rapportages en het houden van efficiënte vergaderingen. We stemmen dit uiteraard af op de bedrijfscultuur, en op de bedrijfsstrategie met de daarbij horende SMART targets.

Operational excellence en LEAN:

Deze term kan heel veel omvatten, maar altijd gaat het om initiatieven die als doel hebben het verhogen van customer value of het verminderen van de 7 wastes (overproductie, overprocessing, voorraad, transport, fouten en defecten, beweging, wachttijd. Ook in de service-industrie bestaan hier equivalenten van). Dit gebeurt door:

  • kortcyclische opvolging en stapsgewijs verbeteren (Kaizen). Hier helpt FSQUARE bij het opzetten van de nodige communicatie en rapportage, en het aanleren en gebruiken van de nodige tools en technieken, zoals SPC, 8D, 5Why, process flows, en het hands-on begeleiden van teams op de werkvloer.
  • Doorbraakprojecten. Deze vereisen diepgaandere analyses, en bijkomende tools zoals DMAIC en project management technieken. FSQUARE kan zelf voor het project management instaan, of eerder in een coachende rol het project team begeleiden.

Uit onderzoek blijkt dat de voornaamste roadblocks voor operational excellence neerkomen op:

  • complexiteit en transparantie van operationele processen
  • functionele silo's
  • Focus en duidelijke prioriteiten

Naast het begeleiden van de verbetertrajecten zelf, helpt FSQUARE ook het management team bij het realiseren van de randvoorwaarden voor succes, het stellen van prioriteiten, het reviewen van projecten, het opmaken van een actieplan, en bij de implementatie daarvan.

Change management:

De meeste van de hier genoemde thema's zullen leiden tot verandering op menselijk, technisch, of organisatorisch vlak. Het werk is pas af wanneer die verandering succesvol is doorgevoerd. FSQUARE kent de dynamiek van verandering, en kan het veranderingstraject zelf trekken of desgewenst vanop de zijlijn begeleiden als coach.

kwaliteitsverbetering:

klantenklachten, onstabiele productieprocessen,... Al te vaak beschikken bedrijven over voldoende technische kennis, maar is er te weinig structuur en analyse, waardoor vaak de echte root cause van een probleem niet aangepakt wordt. Door het gebruik van technieken zals 8D, MEDIC, en het begeleiden van teams, kan FSQUARE hier verandering in brengen, en zullen problem solvers niet langer moeten hopen dat het product "niet slecht" is, maar zullen ze kunnen bewijzen dat het product "wel goed" is

industriële strategie vraagstukken:

Dit omvat o.a.

  • make or buy beslissingen
  • investeringsbeslissingen
  • supply chain beslissingen

Deze thema's worden dikwijls beïnvloed door (vaak onbewuste) emotionele factoren, historisch keuzes, conflicterende belangen tussen afdelingen of tussen individuen, en bevatten altijd onzekerheden. FSQUARE gaat op zoek naar onafhankelijke, rationele beslissingscriteria en werkt samen met de betrokken stake holders scenario's uit. Tijdens dit proces worden de menselijke factoren niet uit het oog verloren, zodanig dat de uiteindelijke beslissing het nodige draagvlak heeft voor een succesvolle implementatie.

interim management, project management:

een onverwacht vertrek, een zwangerschap, een crisissituatie, een tijdelijke overdosis werk, een project. Dan kan een ervaren manager, die snel inzetbaar is, uitkomst bieden.

training en coaching:

Over bovengenoemde thema's kunnen we desgewenst ook opleiding geven. Meestal in het kader van een opdracht, maar desgewenst kan dat ook afzonderlijk.
We bieden ook een coachingstraject voor jonge managers, waarbij we de rol van klankbord en adviseur vervullen.



Onze aanpak

Bij al deze taken volgen we een gelijkaardig stramien, al kan het ook gebeuren dat de klant 1 of meerdere stappen zelf voor zijn rekening neemt.

  1. Intake

    Tijdens een vrijblijvend eerste gesprek proberen we het probleem of de vertreksituatie duidelijk te begrijpen, en een doelstelling te beschrijven.

  2. Quickscan

    Indien nodig volgt er een quickscan om het probleem of doel scherper te kunnen formuleren, het verbeterpotentieel te kwantificeren, en dit te vertalen naar een plan van aanpak. Wij voeren een analyse uit, gebruik makend van KPI's, interviews, workshops... Onze bevindingen worden op een transparante manier teruggekoppeld naar de klant en geëvalueerd.

  3. Project en Change management

    Wij werken de oplossing uit en implementeren die, samen met een project team en/of stakeholders bij de klant. FSQUARE kan tijdens de implementatie zowel een sturende als een coachende rol vervullen, maar altijd zo dat de verandering niet als een kaartenhuisje instort wanneer het project afgelopen is en FSQUARE uit beeld verdwijnt

  4. Opvolging

    Aan de hand van de vooraf gedefinieerde doelstellingen gaan we het project evalueren en waar nodig bijsturen. De veranderingen worden verankerd in de bedrijfsprocessen